Selasa, 7 Disember 2010

Ghazwatul fikr 3

Apakah bentuk-bentuk ‘bisikan’ (ghazwatul fikr) yang telah dilakukan oleh orang-orang kafir?? Adakah ianya baru bermula di abad ini?? Jawapannya TIDAK. Peperangan fikiran ini telah berlaku LAMA. SANGAT LAMA. Beratus ribu tahun wahai para pembaca sekalian.

Apakah hasilnya? Hasilnya kijang yang lari bertempiaran. Iaitu ummat Islam yang lansung tiada rasa izzah dengan keislamannya. Bahkan merasa HINA dan KECIL sekali dengan Islamnya diri dan keturunannya. Fuh cam dahsyat je kan cakap macam tu. Itu tidaklah sedahsyat diri kita yang membuktikan keadaan ini.. Keadaan apa? Iaitu betapa TAKUTnya kita untuk membuktikan keislaman kita. Betapa malasnya kita menurut segala perintah Allah.

Mari kita lihat apakah bentuk-bentuk ghazwah yang telah dilancarkan untuk merosakkan kita..

Pertama

Harta kekayaan.

“Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia, cinta terhadap apa yang diinginkan; perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. Itulah kehidupan di dunia dan disisi Allahlah tempat kembali yang baik” Ali-Imran: 14

Ha.. Kan Allah dah cakap. Kita memang nampak ‘indah’ je semua nikmat dunia ini. Perempuan, anak-anak, harta benda. Yang kuda pilihan tu maksudnya macam kenderaan la. Kita berbangga dengan jenis kereta yang kita guna. Atau terpesona tengok kereta canggeh manggeh..

Tapi kemudian Allah cakap pulak:

“Katakanlah; Mahukah aku khabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu? Bagi orang yang bertaqwa disisi Tuhan mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai. Mereka kekal didalamnya dan pasangan-pasangan yang suci serta redha Allah. Dan Allah Maha Melihat hamba-hamba-Nya” Ali-Imran: 15

Hmmm (mari kita renung-renung ayat Allah ini). Rupanya Allah nak beritahu, kalau nikmat dunia yang tak seberapa bernilai (sebelah sayap nyamuk pun lagi mahal), pun kita dah kagum semacam.. terpukau je.. Inikan pula nikmat di akhirat. Tapi UNTUK ORANG BERTAQWA SAHAJA. Taqwa itu apakah bendanya? Berhati-hati dalam menjalani hidup di dunia hingga terpelihara segala perintah Allah dan menjauhi laranganNya.
hmm.. inilah ilustrasi GF (kalau ia boleh digambarkan)
Jadi, untuk UMMAT ISLAM yang kenal siapakah diri mereka, mereka tidak akan tertipu dengan kilauan nikmat dunia yang sementara ini. Ummat Islam yang tahu tanggungjawab mereka untuk mengekang hawanafsunya.. mereka tidak akan tertipu dengan kesedapan memenuhi segala ‘keinginan’ mereka (kita lah ummat Islamnya).

Tapi, dengan ghazwatul fikr, telah ramai ummat Islam (kita jugaklah sebahagian dari mereka) yang diperdaya. Setuju tak? Ops, tak setuju eh? (no hal lah kalau tak setuju pun). Ummat Islam sedang sibuk mencantikkan rumah, mengukir dinding dan pintu. Mengumpul sebanyak-banyak kereta, baju, kasut dan pasu bunga.. ops, lupa. DUIT. mengumpul duit dan tanah sebanyak mungkin. Dengan duit boleh melancong sana sini.. Berbahagia dan BERCUTI rehat dari memikirkan masalah ummah.. oh, bukan tak baikk melancong. Maksud kat sini, kalau melancong saja-saja membelanjakan duit. Jika melancong itu untuk menambahkan iman kerana melihat kesan tinggalan sejarah para Nabi dan sahabat.. maka itu sangatlah baik dan dianjurkan.. Atau melancong untuk melihat kesan tinggalan ummat Islam terdahulu yang sangat hebat menegakkan syiar Islam di muka bumi.

Habis bentuk ghazwatul fikr yang pertama.
Ikuti sambungan seterusnya esok.

Tiada ulasan:

Entri terkenal