Rabu, 29 Disember 2010

Mengapa mesti sejarah?

Oleh Dr Puteri Melor binti Abdul Malek [versi telah diedit]

Mengapa kita perlu belajar sejarah?

Berapa banyak cerita rekaan yang ditayang di panggung? Betapa banyak filem yang menjadi BOX OFFICE. Menunjukkan ramainya manusia suka akan kisah-kisah. Inilah sebab pertama.

Kedua, kerana satu pertiga dari isi Al-Quran adalah cerita dan kisah-kisah.

“Dan bacakanlah kepada mereka, berita orang yang telah Kami berikan ayat-ayat Kami kepadanya, kemudian dia melepaskan diri dari ayat-ayat itu lalu dia diikuti oleh syaitan sampai dia tergoda, maka jadilah dia antara golongan yang sesat”


“Dan sekiranya Kami menghendaki, nescaya Kami tinggikan [darjatnya] dengan ayat-ayat itu. Tetapi dia cenderung kepada dunia dan mengikuti keinginannya [yang rendah], maka perumpamaannya seperti anjing; jika kamu menghalaunya dijelir lidahnya dan jika kamu membiarkannya, ia tetap juga akan menjelirkan lidahnya [juga]. Demikianlah perumpamaan orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu agar mereka berfikir”

Surah Al-A’raf: 175- 176

Sebab seterusnya:
Kerana orang-orang kafir pun memahami akan sejarah itu sebagai sunnatullah [ketetapan Allah].. itulah sebab mereka menjauhkan kita dari Al-Quran.

Sejarah juga akan membentuk kerangka fikiran kita, “SIAPA AKU”

Jadi, marilah kita mengkaji sejarah. Sekurang-kurang kita akan tahu siapakah ‘kita’ yang sebenarnya. Cukup dengan pengetahuan sejarah akan memberitahu kita bagaimanakah masa depan kita dengan cara hidup yang kita pilih sekarang.

Tiada ulasan:

Entri terkenal