Selasa, 25 November 2008

RENDAH DiRi vs YAKiN DiRi

Haiii.. Selamat sejahtera kepada semua pembaca sekalian. Amacam hidup kita dua tiga hari ni? Solat kita semua sihat? Khusyu’ tak? (slalu tanye pekabar iman, jadi kali ni tanya pekabar solat pulaks. solat kan tiang agama). Punah solat, punah hubungan dengan Allah, punah keberkatan hidup, punah lah harapan utk hidup bahagia di akhirat..

Macam biasa, perenggan atas tu adalah muqaddimah. Okay, cuba termenung, eh!? salah pilih perkataan pulaks,. cuba renung kejap. Selama kita hidup atas dunia ni, pernah tak, kita jumpa orang yang lebih hebat dari kita. Tak kiralah orang tu hebat belajar ke, hebat besyarah ke, hebat berfikir ke, hebat main ‘game’ ke, hebat “tidor” ke, eh? tidur pun nak lawan hebat ke?? Atau, pernah tak, kita jumpa orang yang kurang dari kita sama ada, kurang harta, kurang cantik, kurang hensem, kurang bergaya, kurang cerdik atau kurang pape jelah..

Musti pernah kan.. Kalau kita g mana-mana pun memang akan wujud orang yang “lebih” atau “hebat” dari kita atau orang yang “kurang” dari kita. Macam mana sikap kita bila berhadapan dengan orang sebegini?? Umpama nya gini lah, kalau kawan sebaya kan senang je kita nak “buat” apa pun dengan dia. Tapi bila kawan kita tu lebih tua atau muda, kan susah sikit nak “buat” apa-apa. Kalau yang lebih tua tu, kita takut tersasul bertindak nanti jadi “macam” kekurangan ajaran. Kalau dengan yang muda pulak, bimbang dia tak memahami kita pulak.

Camtu jugaklah dengan orang yang “lebih” dan “kurang” dari kita ni. Kalau salah teknik, bulih jadi penyakit hati dan masalah dengan Allah. Aikss? Bukan ke, hal ni hal kita dengan manusia? Kenapa pulaks ada hal dengan Allah? Macam mana maksud nya nih? Okay-okay, bersabarrrr. Penulis akan terang satu-satu, supaya kengkawan pembaca faham.

To be continued

Tiada ulasan:

Entri terkenal