Ahad, 30 November 2008

RENDAH DiRi vs YAKiN DiRi 6

Ni pulak istilah yang belum di hurai sebelum ni:

Syukur: Bahasa mudah maksudnya, rasa berterima kasih. dan ia akan menghasilkan sifat qana’ah (rasa cukup dgn apa yang ada).

Tawadhu’: Perkataan seerti nya merendah diri, tapi kalau nak bagi perkataan tak seerti yang membawa maksud kepada tawadhu’ adalah ‘tunduk kepada kebenaran dan mengikut kehendak kebenaran sekalipun perkara tersebut datang dari anak dan wajib menerima nya walaupun datang dari orang yang bodoh’ haa.. nampak tu??.. Merendah diri bukanlah maksud nya berjalan tunduk sampai terduduk, bukan jugak mengalah dengan orang yang buat maksiat, bukan jugak menyatakan kelemahan diri sendiri di hadapan orang seperti ‘aku tak layak dan etc’ (ngutuk diri depan Allah je) atau apa-apa yang seerti dgn nya.

Maka, dengan ini terjawablah segala yang berkaitan dengan istilah, secara tidak lansung, terjawab jugak lah macam mana cara kita perlu lakukan pabila berdepan dengan orang yang kurang dari kita..

RENDAH DiRi/tawadhu’ itu perlu supaya kebenaran sentiasa di hadapan, bukannya syaitan dan hawa nafsu. Manakala YAKiN DiRi itu perlu sekadarnya supaya anugerah Allah yang itu digunakan sebaik-baiknya. Orang yang Allah cipta dengan banyak kelebihan bermaksud lebih banyak tanggungjawab.

Manakala yang ‘rasa’ tiada kelebihan itu menunjukkan dia perlu menggunakan aqal dan ilmu nya untuk menjadikan apa yang dia ‘rasa’ kurang itu sebagai satu kelebihan.. Yang penting jangan lupa, apa yang Allah beri pada kita adalah yang kita mampu hadapi dan tanggung. Jadikanlah ‘kekurangan kita’ (pada pandangan kita tu) sebagai kekuatan dan kelebihan yang memberi manfaat kepada kita.

Tak perlu terrrlebih YAKiN DiRi sampai jadi takabbur, sebab kita ni manusia je pun. Bukan lah sapa-sapa kita ni nak berlagak sangat depan Allah. Dan jangan lah terrlebih RENDAH DiRi sehingga (seolah-olah) lupus segala rasa syukur pada kurniaan Allah pada diri..

Tiada ulasan:

Entri terkenal