Khamis, 27 November 2008

RENDAH DiRi vs YAKiN DiRi 3

Si fulan adalah seorang pelajar yang sangat terkenal. Seluruh warga kampus mengenalinya kerana dia adalah pelajar terbaik peringkat kampus. Walaupun dia sentiasa lewat ke kelas kerana mempunyai tabiat kluar malam bersama teman wanita nya, keputusan periksanya sentiasa cemerlang dan memberangsangkan. Ponteng kelas telah menjadi kebiasaan untuk nya. Al-maklumlah, blajar sendiri pun bolh cemerlang, apa perlu menghadiri kelas?. Jika ditanya, apakah petua kejayaan nya, dia akan mencadangkan supaya semua pelajar -g.e.m.b.i.r.a- dengan -s.e.g.a.l.a- apa yang -d.i.b.u.a.t-

(cerita ini cuma berkaitan dengan gaya hidup manusia masa kini)

Adakah kejayaan si fulan di atas ini suatu ‘kelebihan’ yang dianugerahkan Allah pada dia? Yea lah, tak belajar sangat tapi keputusan periksa bagusss melambung. Dah lah ada tabiat kluar malam-malam, ponteng kelas tapi cemerlang jugak tak, ke ‘kelebihan’ nama nya tuh? Kan ini sesuatu luar biasa dari sunah Allah? Sunah Allah kata, orang yang berusaha sahaja yang akan berjaya. Tapi si fulan ni, dah la ponteng kelas, dating, (kira macam tak berusaha lah) tapi berjaya jugak..

Haaa, buat pengetahuan kengkawan, ini bukan anugerah Allah/kelebihan/nikmat/amanah. TAPI ia adalah ISTIDRAJ. Tahu tak istidraj tu apa?

Tiada ulasan:

Entri terkenal