Selasa, 29 September 2009

Lupa lagi

Kawan-kawan pernah terlupa? aiseh, takkan lah tak pernah lupa pulakkan.. Kali ni penulis nak berkongsi hikmah lupa yang Allah buat dan beri pada kita. Yelah, kadang-kadang kita ni geram sangat kalau kita terlupa kann.. Nak-nak kalau ada temu janji, pastu orang yang kita janji tu pulak terlupa. Dah sejam tunggu baru cakap “eh terlupa”. Tak ke sakit jiwa jadi nya? Haii tak payahlah sakit jiwa.. Masing-masing pun pelupa.

Dulu penulis dah pernah sebut, manusia itu asal perkataan dari insan. Insan pulak adalah salah satu dari kata terbitan ‘nasi’. Bukan nasik kita makanlah. Ini ni perkataan arab, nasi-un. Maknanya lupa.

Masalah lupa itu perkara biasa. tapi janganlah biasa sangat terlupa. Nanti susah nak hidup. Kita kan ada banyak masalah dalam hidup. Inilah fungsi dan hikmah lupa. Dengan adanya lupa, kita akan tabah menjalani hidup walaupun masalah kita bertimbun-timbun.

Kita semua pasti ada perkara yang susah betul kita nak di lupakan kan? Asik tersemat elok je kat kepala tu. Lagi nak lupa, lagi ‘dia’ datang. Tapi itu pun kita boleh terlupa jugak apa.. Bila dah sibuk dan banyak urusan-urusan penting yang perlu diselesaikan.

Sama jugak kalau kita marah. dengan tiadanya lupa yang diberi Allah itu, agak-agak bolehkah kita jadi sejuk dan reda? hehe, boleh tapi entah bila kan?.. Dengan adanya lupa, kita pun boleh jadi pemaaf.. Haa bagus sebenarnya pelupa nikan..

Tapi janganlah maksimumkan penggunaan sifat ‘pelupa’ ini semasa kita belajar dan menuntut ilmu. hehe. Terkena batang hidung sendiri dah ni. Bukan kita sengaja nak lupakan? TER-lupa, haa, ni dah tulis huruf besar semua dah ni.. -TER- .. Apa-apa lah alasan pun, bergantunglah pada diri kita macam mana kita nak manipulasi segala kebaikan dan keburukan yang ada pada kita itu menjadi perkara yang memberi keuntungan pada kita diakhirat kelak..

Lupakanlah apa yang patut dilupakan itu. Mari kita ingat perkara yang patut kita ingat sahaja..

Tiada ulasan:

Entri terkenal