Ahad, 13 September 2009

Miau 2

Sudahlah banyak riwayat hadis, suka kucing pulak tu.. Jadi pengajaran kali ini adalah, kita mesti ada rasa kasih pada makhluk Allah yang lain. Mereka juga amanah Allah pada kita. Berdosa kalau kita buat tak baik dengan mereka. Contohnya kalau nampak semut telah berbaris banyak-banyak. Janganlah saja-saja rendam dan rosakkan barisan mereka. Mereka tak mengganggu pun. Kalau mengganggu tu lain ceritalah jugak.

Islam ajar kita belas dengan haiwan. Kalau tengok cara nak sembelih pun ada cara, supaya binatang tak terseksa. Haa nampak tu, dengan haiwan pun kita kena buat baik. Itu kira haiwan kita nak makan tuh. Bukannya haiwan kita nak bela buat binatang kesayangan pun. Islam ni cantik sebenarnya. Tapi mata kita ni kadang-kadang tak cukup “magnification” nak tengok keindahan yang ada pada Islam..

Islam suruh kita jadi baik. Tapi kita takut sangat orang label kita ‘skema’. Kenapa takut sangat nak jadi baik? Yang paling penting sekali, kenapa kalau nak buat baik 100 kali fikir, tapi kalau buat maksiat, tak fikir pun boleh buat. Kenapa kita jadi macam tu ye?

Sebab kita berfikiran pendek lah. Opps tertembak pula. Ini memang betul-betul jadi. Kat mana-mana pun ada benda macam ni. Rugi kah kalau kita cakap benar? Rugi kah kalau kita menjaga pandangan dari melihat benda-benda haram? rugi kah kalau kita makan makanan yang halal dan toyyibah (maksudnya boikot makanan yang kene boikot lah, bukan setakat makan yang ada tanda halal sahaja)..

Tiada ulasan:

Entri terkenal