Rabu, 6 Mei 2009

Pengalaman yang hampir dilupakan 1

“Eh muallimah baru masuk, eh muallimah baru masuk”

Bangunlah ketua kelas sambil mengucapkan “Qiam!, Assalaamualaykum ya Muallimah”

Dengan serba salah guru baru itu pun menjawab “ walaikumussalamwarahmatullahiwabarakatuh”. Manakan tidak terasa bersalah, sepatutnya, dia sebagai guru yang seorang lah memberikan salam kepada muridnya yang ramai. Bukan sebaliknya.

Setelah meletakkan buku dan nota persediaan mengajar, muallimah batu itu menuliskan namanya di papan putih. Setalah sempurna menulis namanya dengan besar dan jelas, muallimah baru itu berpusing menghadapi kelas orang dengan senyuman dan menyebut.. “ Nama muallimah sekian-sekian, bolehlah antum panggil muallimah dengan nama sekian-sekian”.

Begitulah cara taaruf (pengenalan) seorang muallimah baru di sebuah sekolah. Apa yang menarik dengan cerita ini? Muallimah baru itu adalah penulis!. Tahu kah kawan-kawan apakah perasan penulis semasa pertama kali memasuki kelas sebagai seorang guru? hehe.. senang aje jawapannya.. TAKUT dan GEMENTAR..

Apabila adik-adik di dalam kelas bangun dan memberi salam, terasa gerun saja. Kerana apa? Waduh besar-besarnya bakal anak murid aku ini. Yang banat seperti mak orang dan yang baninnya seperti ayah orang. Macam mana aku nak mengajar mereka? Entah-entah lagi pandai dari aku.. Pendek cerita macam-macamlah terfikir dalam kepala. Akhirnya selepas penulis memulakan taaruf, ‘keluarlah’ perangai dan wajah sebenar mereka..

Orait kita sambung cerita..

“okay ada apa-apa nak tanya sebelum muallimah mula mengajar?”..

“Eh, muallimah, hari pertama masuk pun dah nak belajar ke?, kita taaruf je la dulu..” ... belum sempat jawab soalan itu, soalan lain pula datang..

“Muallimah, muallimah tengah belajar lagi ke?”..

“Ya, muallimah belajar lagi..”

“ Muallimah, dulu muallimah sekolah kat sini ke?”..

“ Muallimah, muallimah sekarang tengah belajar kat mana?”..

“oh, muallimah belajar dekat UIA sekarang”..belum habis jawab soalan, seorang lagi murid menembak..

“oo ini muallimah tengah cuti la nii”..

“Muallimah, muallimah, dah kahwin?”. Haa inilah soalan cepu emas yang payah betul penulis mahu jawab. Bukan sebab tidak kahwin lagi, tapi hairan, apalah penting sangat anak murid aku ni tahu aku kahwin lagi ke tak.. Jadi penulis pun jawab “cuba teka, nampak macam muallimah dah kahwin ke belum?” Hihi.. dah tentulah mereka jawab “TAK”.

Penulis pun bertanyalah kepada mereka “kenapa antum tanya muallimah dah kahwin ke tak?”. Nak tahu apa mereka jawab?.. Jawapan mereka lagilah kelakarr.

“oh, kalau muallimah tak kahwin lagi, kami tak takut.. garang lah macam mana pun. Kami takut muallimah yang dah kahwin ja..”

Eh-eh, adik-adik ni, ada-ada je.. penulis pun pening jugak dengan gelagat mereka..

Cerita seterusnya dalam entri yang akan datang..

Tiada ulasan:

Entri terkenal