Jumaat, 8 Mei 2009

Pengalaman yang hampir dilupakan 3

Pertama sekali: Orang nakal tidak boleh dilayan sangat kenakalan mereka. Jika tidak kitalah yang menanggung kesusahan kerana kenakalan mereka. Jika mereka orang yang mampu untuk kita berikan peringatan, berilah peringatan kepada orang nakal ini dengan cara yang sesuai.. Dalam kes ini, apabila pelajar berkelakuan tidak sepatutnya apabila berada di dalam kelas atau sikap mereka terhadap kehadiran ke sekolah.

Yang terakhir ini, pengajaran paling berharga buat penulis.

Banyak perkara yang berlaku di sekeliling kita, tetapi kita sebenarnya tidak mengetahui semua hakikat setiap kejadian yang berlaku.

Beginilah, mahu senang faham. Apabila adik-adik itu berkata kepada Muallimah, lengah tangan untuk meyalin nota yang telah muallimah beri. (Buat pengetahuan kawan-kawan pembaca), nota yang diberi itu berkaitan dengan mata pelajaran hadith dan tafsir Al-Quran.

Setelah menelaah setiap tajuk itu sehari suntuk barulah muallimah boleh ringkaskan seperti nota yang telah diberi kepada pelajar-pelajar. Mengingatkan pentingnya pelajar-pelajar memahami dengan jelas apakah kandungan Al-Quran dan Hadith lah, muallimah begitu teliti dan berhati-hati sekali untuk memberikan nota yang terbaik kepada pelajar-pelajar.

Sebagai orang yang lebih senior, penulis sudah dapat melihat kesan yang akan berlaku kepada kehidupan mereka kelak, jika pelajar-pelajar tidak betul-betul memahami kandungan Al-Quran dan hadith. Tapi, perkara ini tidak diketahui dan masih tidak sampai kepengetahuan mereka..

Mereka tidak tahu betapa mahalnya harga sebuah kefahaman mengenai Al-Quran dan Hadith jika dibandingkan dengan ‘lengah’ tangan mereka menulis.. Bila lagi peluang terbaik untuk mereka memahami Al-Quran dan hadith, jika bukan semasa mereka berada dibangku sekolah?

Jika mereka mengetahui semua ini, nescaya mereka tidak akan mengatakan begitu. Justeru, secara tidak lansung, satu lagi pengajaran yang penulis dapat, ‘manusia itu serba serbi tidak tahu sehinggalah ilmu dan keimanan menyuluh hidup mereka’. Ilmu dan keimanan ye. Bukan ilmu semata-mata.

Selain pengajaran di atas, satu lagi pengajaran; manusia jahil (tidak tahu) sentiasa menuntut kesabaran kita dalam proses kita membantunya untuk menjejaki jalan yang lurus. Hmm, sebenarnya, bukan manusia jahil sahaja, manusia yang lalai dan alpa juga termasuk dalam kes ini.

Wah sudah banyak pengajaran, semoga kehidupan kita tidak disia-siakan. Sebenarnya ada banyak lagi mahu dikongsi dengan kawan-kawan. Tapi dah rase m***s nak taip.. Nanti bila ada masa yang lebih sesuai, penulis akan sambung lagi..Ayuhlah merebut keredhaan Allah sebanyak mungkin.

Okaylah, sekarang mahu mengetag orang pulak. Orang yang sama-sama jadi muallimah dengan penulis di Sekolah Al-Islah.. itulah dia mamabalqis. Kalau nt dah terbaca yang ana tulis ni, dan ada masa, tulislah ye..pengalaman dan pendapat nt dari kaca mata seorang guru, kawan dan ‘mama’.. Kalau tak de masa takpe.. Utamakan yang utama.

Tiada ulasan:

Entri terkenal