Selasa, 5 Mei 2009

Batak 5

Ini yang penulis nak beritahu, kalau sorang dah mula mengumpat, sorang lagi pulak tolong dengar, pastu secara tak sengaja orang lain terdengar.. Pastu cerita pulak dengan orang lain, buat andaian sendiri.. nak cakap depan takut gaduh.. akhirnya semua benda cakap belakang dan mengumpat.. Agak-agak apa masalah yang boleh selesai kalau sudah jadi begini? Agak-agak kawan-kawan lah, cerita yang dah tersebar itu betul ke tak? haaa.. jadi macam permainan ‘talifon karat’ lah jawabnya. Talifon karat itu tak pe lah, ia cuma permainan yang direka.. Kalau mengumpat? nak cakap permainan jugak? Kan Allah dah terang jelas-jelas.. dalam surah Al-Hujrat ayat 11 dan 12.. antaranya:

“..Jangan lah sebahagian dari kamu mengumpat sebahagian yang lain, adakah kamu suka memakan daging saudara kamu sendiri...?”

Kalau tengok cerita seram tu, bukan main takut lagi tengok orang yang berpenampilan pelik dan menakutkan.. Apalagi kalau makhluk pelik itu suka makan daging manusia.. Walhal, kita pun sudah bersikap semacam itu jugak; makan daging orang..

eii serammnya.. kalau kita makan gulai daging, daging pulak liat, habis lekat celah gigi.. mesti kita rasa tak selesa kan? kalau makan daging orang? hadeiii tidak dapat penulis bayang kan..

Jom kita buat tabiat suka mengumpat.. gantikan dengan tabiat suka menyebut kebesaran Allah.. Bercakaplah tentang kecantikan Islam, sebarkan ilmu-ilmu yang sudah dipelajari selama kita hidup.. itu lebih banyak manfaat kita dapat.. banyak cara kita boleh guna untuk elakkan sikap yang suka ratah daging ini.. Kita sambung lain kali..

Pat-pat siku lipat, suka sangat mengumpat, apa yang kita dapat?

Tiada ulasan:

Entri terkenal