Ahad, 24 Mei 2009

Mari berkenalan dengan dot-dot.. 1

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Seperti biasa, apabila kita memulakan sesuatu perbualan, kita mesti mulakan dengan bertasbih memuji Allah. Kan kita sudah belajar sebelum ini, segala pujian hanya untuk Allah.. Alhamdulillah.. Segala puji bagi Allah gitu.

Seperti biasa, tajuk yang penulis buat mestilah boleh menarik perhatian kawan-kawan untuk membaca tulisan penulis pada kali ini. Agak-agak kita nak berkenalan dengan siapa hari ini? Yaaa.. jeng-jenggg..

Ta wau kaf lam.. Baca nya tawakkal. Seperti yang telah dijanjikan, penulis akan berkongsi dengan kawan-kawan pembaca mengenai tawakkal. Apa itu tawakkal?

Kawan-kawan dah tahu rukun iman kan? Mustilah kan? Kalau tanya adik tadika pun tahu apa itu rukun iman. Rukun iman ada 5 kan?..

Heee, saje je nak test. Kot-kot ade yang bosan nak baca. Sesiapa yang cakap rukun iman ade lima nanti cikgu denda. Penat cerita rukun iman itu ada 6, boleh lagi dia konfiusss.

Baiklah, mari kita sambung mengenai tawakkal. Sebenarnya, tawakkal itu sangat berkaita rapat dengan rukun iman yang ke-6, iaitu beriman kepada Qadha dan Qadar. Haa.. kenapa dah lompat baca tu? OO sudah tahu yea? Tak pe, kalau sudah tahu, ini sesi ulangkajilah. Lebih detail lagi, tawakkal adalah salah satu dalam banyak-banyak sifat hamba Allah yang beriman dengan Qadha dan Qadar Allah. Haa sudah begitu jelas kan?

Sekarang mari kita masuk lebih dalam lagi apakah itu tawakkal dan bagaimana mahu menjadi hamba Allah yang bertawakkal. Kan selalu kita dengar orang sebut “tawakkal je lah”. Tapi apakah sebenarnya tawakkal?.. Kita sambung perbincangan mengenai tajuk ini dalam rancangan akan datang bersama Prof Dato’ Dr Mutiara Bd.. hihi, opss, macam pelik aje perkataan kat depan tu.. (Mana tahu nanti jadi doa yang diperkenan).

Tiada ulasan:

Entri terkenal