Selasa, 26 Mei 2009

Mari berkenalan dengan dot-dot.. 3

Owh terlupa pula nak masukkan, doa kepada Allah juga termasuk dalam usaha bersungguh-sungguh. Maka Setelah semua usaha sudah dilakukan, perlulah kita ada rasa berserah diri pada Allah. Tawakkallah tuuu.

Kesimpulannya, apakah hasil yang akan kita peroleh, itu bergantung pada rahmat, ketentuan dan kebijaksaan Allah.

Boleh juga di sebut sebagai: Elok atau tidak (pada pandangan kita) hasil yang bakal diperoleh bukanlah urusan kita untuk menghukum.

Urusan kita adalah: menerima ketentuan tersebut setelah kita berserah diri kepada Allah. Haaa, inilah makna panjang tawakkal..

Kawan-kawan sudah boleh faham kan?

Baiklah mungkin sekarang akan timbul isu: kalau kita sudah berusaha dan bertawakkal, tetapi Allah tidak berikan juga apa yang kita mahu. Macam mana sikap dan pendirian kita?

Okaylah, mahu jawab semua, penulis ini tidaklah pandai sangat. Cuma boleh kongsi apa yang penulis pernah belajar dan praktik sahaja. Jika ada yang lebih berilmu dan ingin berkongsi; silalah berbuat demikian, penulis sangat berbesar hati..

Mula-mula sekali:

Kita perlu ingat, hasil adalah kehendak Allah. Suka hati Allah lah Allah mahu beri pada siapa dan pada bila-bila masa.

Kedua:

Takkan lah Allah kejam sangat? Kita sudah berusaha, tapi Allah tidak memberi. Cuba imbas balik, Betul ke Allah tidak memberi? Adakah segala-galanya yang kita mahu Allah tidak beri? Pendek ceritanya kita kena yakin Allah Maha mendengar dan Maha Mengetahui.

Ketiga:

Perlu untuk kita ketahui, semua yang kita mahu tidak semestinya baik untuk kita. dan semua yang kita tidak mahu, tidak semestinya buruk untuk kita. Haaa dalilnya ada dalam surah Baqarah juzu dua. Ayat berapa? Haaa.. rajin-rajin buka Quran tau. Nanti mesti jumpa punyalah.

Kan Allah Maha Mengetahui. Benda yang kita nampak cantik dan indah itu belum tentu dapat mengindah dan mencantikkan hidup kita sebagai hamba Allah. Contoh senangnya; katak yang ade corak cantik tu. Haa nampak memanglah cantik. Tapi sebenarnya berashuuun.(beracun).

Ada lagi empat tauu. kita sambung esok pulak.

Tiada ulasan:

Entri terkenal