Isnin, 4 Mei 2009

Batak 4

Kawan-kawan tahu cerita apa yang berlaku sampai turun ayat 11 sampai 20 surah An-nur? Tahu tak?

Haaa, kalau kawan-kawan nak tahu, ayat ini turun gara-gara sikap manusia yang suka menyebarkan cerita lah.. Sudah lah menyebarkan cerita, cerita pulak cerita rekaan. Dah tu membabitkan Isteri Nabi s.a.w.. Haii ini lah manusia yang tertipu dengan bisikan syaitan.. Siapa punya kerja? Abdullah bin ubay.. Kenal tak sapa Abdullah bin Ubay? Hmm jangan ingat semua orang nama Abdullah itu beriman.. Abdullah bin Ubay ini ketua munafiqin di Madinah pada zaman Rasulullah..

Eh-eh, dah tak dapat nak tahan rasa ingin tahu fasal surah An-Nur ayat 11- 20 ke?? Owh, kalau nak tahu bukalah Quran, baca tafsirnya sekali.. Banyak pengajaran yang kawan-kawan boleh ambil dari ayat-ayat ini..

Haa, punyalah panjang muqaddimah yang penulis tulis.. Sebenarnya nak cakap, mengumpat itu tidak dibenarkan. Penulis rasa tidak gembira betul dengar orang suka mengumpat ini.. Bukan sahaja tak suka dengar orang mengumpat, tak suka juga apabila diheret sama terlibat dalam perbuatan umpat mengumpat. Apalah untung sangat dengan mengumpat dan bergossip? Kita jadi ketinggalan zaman dengan berita-berita panas? Atau tidak kenal orang lain? Tak dapat penulis fikir kebaikan perbuatan mengumpat. Kalau ada masalah pun, boleh sahaja ‘anonymous’ kan sesiapa yang terlibat.. cuma terangkan apa masalah yang berlaku, dan bincang penyelesaiannya..

Tiada ulasan:

Entri terkenal