Isnin, 25 Mei 2009

Mari berkenalan dengan dot-dot.. 2

Baiklah, sekarang jom kita tengok maksud tawakkal. Penulis bagi maksud yang mudah je.

Tawakkal adalah berserah diri kepada Allah setelah berusaha sedaya upaya.

Haaa nampak tu? Jika masih kurang berusaha, janganlah rasa nak berserah diri pada Allah. Dan satu lagi, jika sudah rasa berusaha habis reng (cara bacanya adalah dengan menyebut huruf r itu seperti huruf ghain), cubalah belajar berserah diri pada Allah.

Biasanya, manusia akan jadi salah satu dari dua golongan di atas:

  • Usaha tidak banyak mana, tapi mahu berserah aje, dan
  • Usahanya bukan main gitu, tapi susah betul mahu berserah diri pada Allah.

Yang betulnya adalah berusaha habis-habisan kemudian berserah diri pada Allah. Ini barulah tawakkal. Baiklah, sekarang penulis beri satu contoh yang mudah. Insya Allah semua orang boleh faham.

Disebabkan setiap manusia adalah seorang pelajar, maka penulis akan beri contoh dari sudut pelajar.

Sebagai seorang pelajar; tugas kita adalah belajar bersungguh-sungguh. Apa itu belajar bersungguh-sungguh? Selalu orang cakap gitu, tapi tidak pernah dengar orang cakap macam mana kan? Jadi penulis terjemahkan beginilah.

Apabila ada kelas, kita hadirkan diri, selagi boleh berjalan, selagi otak masih berfungsi, selagi tenaga untuk bangun masih ada, dan tiada kemungkinan menjadi pembawa virus atau bakteria ke kelas; maka kita akan tetap hadir ke kelas. Abaikan semua rasa mengantuk, letih dan keserabutan lain kerana ingin menuntut ilmu.

Apabila ada kerja-kerja dan projek yang perlu disiapkan, maka kita berusahalah menyiapkan kerja tersebut mengikut tarikh dan kriteria-kriteria yang telah ditetapkan. Berusaha membuat rujukan, menggunakan segala ikhtiar yang ada untuk mendapatkan ilmu dan maklumat, bukan hanya sekadar mendengar di dalam kelas.

Berusaha membahagikan masa sebaik-baiknya, supaya cukup masa untuk ulangkaji dan menghayati segala pembelajaran.

Tidak mengumpat para guru yang tidak lokek memberikan ilmu kepada kita. Menghormati guru dan pendidik dengan sebenar-benarnya. Bukan berpura-pura ‘jinak’ dan ‘baik’ untuk mendapatkan ‘keredhaan’ mereka.

Dan banyak lagi terjemahan kesungguhan dalam belajar.

Tiada ulasan:

Entri terkenal