Ahad, 3 Mei 2009

Batak 3

Nampak tak betapa berhati-hatinya para pengumpul hadith dan ulama zaman dahulu meriwayatkan sesuatu hadith. Inilah yang dikatakan proses menjaga sanad hadith.


Maksudnya, dalam meriwayatkan hadith, bukan sahaja kesahihan matan yang dipertimbangkan, malah, siapa yang meriwayatkan matan juga perlu diambil kira.
(orang yang belajar ulum hadis tolong betulkan kalau penulis salah hurai).

Penulis saja mahu bandingkan antara proses sebenar pemeliharaan hadith Nabi s.a.w. dengan permainan ‘talifon karat’ yang penulis main disekolah dulu. Kan berbeza sekali tu? Ada ke sesenang jer nak bisik-bisik hadith macam dalam permainan talifon karat? Kalau lah ulama dahulu meriwayatkan hadith dengan gaya ‘talifon karat’.. habis lerr kita..

Bukan nak cakap permainan talifon karat itu tidak elok, tapi mahu beritahu pengajaran yang dapat diambil dari permainan talifon karat itu.

Suatu cerita dan berita itu akan berubah-ubah apabila ia di pas-pas kan. Kadang-kadang, pencerita tiada niat untuk menyeleweng cerita pun.. Cerita betul pun orang boleh terseleweng, apa lagi lah cerita bohong dan palsu.

Tiada ulasan:

Entri terkenal