Selasa, 31 Mei 2011

Aku dihantui kejahilan sendiri

Beberapa tahun kemudian..

Aku melanjutkan pelajaran ke sebuah tempat yang menjadi rebutan orang. Aku tidak menaruh sebarang harapan untuk belajar disitu. Kerana aku tahu yang dipilih, hanyalah orang pandai dan bijak otaknya. Aku bukanlah bijak pun. Lupa sana sini. Bagaimana mahu menghafal Quran? Itu sesuatu yang ajaib.

Cikgu-cikgu sekolah lama pun meragui kemasukkan aku ke pusat pengajian tersebut. [dek kenakalan aku semasa bersekolah dahulu]. Pusat pengajian itu adalah Darul Quran. Tempat orang menyintai Al-Quran. Tempat orang menghabiskan masa menghayati ayat-ayat Tuhan. Yang aku tahu, aku hanya menghadiri temuduga untuk memenuhi janji dengan mak.. Janji yang selalu aku mungkiri setiap kali cuti sekolah hujung tahun.


"Bila nak hafal Quran?" tanya mak.
"Ala.. nanti cuti sekolah hujung tahun la.." jawabku.

Tapi setiap kali hujung tahun.. Ada sahaja alasan tidak mahu menghafal. BORING lah. Asyik mengadap QURAN je.. Ya Allah.. jahilnya aku bahawa Al-Quran itu mukjizat dan petunjuk hidup. Membacanya adalah ibadah! Maafkan aku ya Allah. Aku tidak tahu. Aku jahil..

Maka dengan kemasukkan aku kesitu.. Tertunailah janjiku pada mak. [niat menghafal Quran yang salah!] Lagi sekali aku menjadi manusia jahil yang tidak menyedari kejahilan diri..

Bersambung..

Tiada ulasan:

Entri terkenal