Ahad, 29 Mei 2011

Semenjak hari itu

Semenjak aku lihat mak mengalirkan airmata melihat keputusan periksa aku.. Aku selalu berfikir. "Masih boleh masuk syurgakah aku?"

Macam mana aku mahu mengubah nasib diriku diakhirat kelak? Aku sudah berbuat satu dosa. Bagi aku, menyebabkan airmata mak mengalir itu lebih aku susah hati dari mendapat tempat 30 lebih dalam kelas..

Tapi kerana aku dapat 30 lebih itulah aku nampak mak menangis. Maksudnya aku sudah tidak boleh dapat 30 lebih selepas ini.. tapi macam mana aku nak buat? Sebab aku rasa tidak tahu dimana salah aku. Aku perlu cari manakah salahku.

Aku juga selalu berfikir.. Apalah salah kawan aku. Kenapalah mak marah sangat aku berkawan dengan kawan aku yang satu itu. Punya sukalah aku mahu berkawan dengan sesiapa pun. Mak kata aku terlalu banyak bermain hingga tidak belajar..

Semenjak hari itulah aku mula menjinakkan diri dengan muhasabah. Setiap hari aku akan peruntukkan satu masa dan duduk seorang diri.. Memikirkan, apa yang aku sudah buat selama aku berada di sekolah tersebut.. Aku terlalu naif.. Jahil tentang hidup.. Aku tidak tahu pun tujuan hidupku.. Hinggalah pada suatu hari aku mendengar seorang pelajar lelaki dari sebuah negeri yang jauh bercakap dan bercerita..

"tujuan hidup kita adalah beribadah pada Allah.. Telah termaktub dalam Al-Quran surah az-dzariyat ayat 56"

oooo.. terlopong aku dengar dia memberitahu. Hebatnya budak itu. Baru sekolah menengah tingkatan 4 atau 5.. tapi sudah fasih berbicara dan lancar sekali memberitahu pada kawan-kawan tujuan kehidupan. Aku? Mahu berdiri dihadapan orang ramai pun tidak sanggup. Inikan pula bangun dan memberitahu dengan berani tujuan kehidupan manusia..

Aku semat dalam kepala. Tujuan hidup itu untuk beribadah rupanya.. Ibadah. Apa kebenda pulak ibadah itu? Jika dilihat-lihat apa yang telah aku buat selama ini.. Aku tidak tahu apa benar aku beribadah. Sedang aku sudah akil baligh..

"Ya Allah, janganlah engkau hukum ku kerana kejahilanku dan kelalaianku.."

bersambung..

Tiada ulasan:

Entri terkenal