Jumaat, 27 Mei 2011

kamu ni macam lalang!

Masih terngiang-ngiang di telinga apa yang telah orang katakan pada diri sewaktu berada dibangku sekolah. MAcam sudah meninggalkan bangku sekolah sahaja.. Walhal masih bersekolah.

Bukan seorang mengatakan demikian. Mak, cikgu-cikgu.. kawan-kawan. Mengapa? Kerana aku bersahabat dengan orang yang dianggap mempunyai masalah disiplin.

Bagi aku, berdosakah aku bersahabat? Aku sayang sahabatku. Biarlah semua orang benci dia kerana sikapnya. Dia tetap sahabat aku. Walaupun orang lain nampak dia jahat, nakal, melanggar disiplin sekolah.. Dia tetap sahabat aku. Dia tetap berbuat baik pada aku. Dia tidak jahat dan nakal sebagaimana yang orang lain katakan.

Kemana sahaja dia pergi aku turuti. Biarpun aku tahu akan berlaku sesuatu yang tidak berapa kena. Aku butakan sahaja. Aku tidak mahu kehilangan sahabat.. Alangkah sunyinya hidup tanpa sahabat.

Setiap 2 minggu, aku akan dimarahi, dileteri. Sejam perjalanan pulang kerumah dari asrama, umpama 10 jam. Bingit telinga mendengar kuliyah mak. Apabila tidak tahan, aku akan tidur. Buat-buat tidak dengar. Setelah sampai ke rumah, aku akan cepat-cepat memunggah barang tanpa menunggu mak habis berleter.

Melewati semula kisah pahit di zaman aku masih belum memahami tujuan penciptaan manusia.. Memang membuatkan aku menangis. Sedih dan menyesal. Tetapi itu bukanlah penyebab aku berhenti dari berubah dan menangisi segala kejahilan lalu. Aku mesti bangkit dan menjadi manusia baru!

Ikuti sambungan seterusnya. Insya Allah.

Tiada ulasan:

Entri terkenal