Selasa, 23 November 2010

Apa hal yang sibuk mengajak orang ni?

Hmm sebenarnya ada banyak sebab dan banyak dalil mengapa para pendakwah kat dalam dan luar negara kita bersungguh-sungguh melakukan dakwah.

Antara dalil yang penulis mahu kongsi dengan kawan-kawan adalah:

“Dan peliharalah diri kamu dari fitnah (siksaan) yang tidak hanya menimpa orang-orang zalim dikalangan kamu, ketahuilah bahawa Allah sangat keras siksaannya” Surah Al-Anfal: 25

Jeng-jeng. Nampak tak? Kalau ada orang-orang yang mengingkari perintah Allah, bukanlah hal dia sahaja. Dia sahaja yang ingkar, maka dia sahaja terkena bala. Sebenarnya tidak. Sesiapa sahaja yang berada disekelilingnya akan terkena sama.

Ok lah, untuk lebih memahami, mari penulis bawakan satu contoh.

Biarlah saya nak berkapel. Suka hati saya lah nak meniru dalam peperiksaan. Apa awak kalut? Bayangkan kalau dalam sebuah populasi per 100 manusia, lebih dari 80% yang mengeluarkan kenyataan seperti ini.. Apa maksudnya?

Maksudnya betapa berleluasanya maksiat dan keingkaran pada Allah. Sebelum cakap lagi panjang, mesti ingat ye, maksiat bukan hanya berkapel dan meniru dalam peperiksaan. Bercakap bohong, mengumpat, mengata, mengabaikan solat.. juga termasuk dalam maksiat pada Allah. Apa sahaja perbuatan dan perkataan yang menunjukkan anda telah menderhaka pada Allah.

Apabila maksiat telah berleluasa, makanya?? Tidak selamatlah lagi kita di dunia ini kan. Maka turunlah bala Allah. Lebih-lebih lagi bila orang mukmin sudah pun memberi peringatan agar bertaubat, tapi kita buat DEeeK je..

Tiada ulasan:

Entri terkenal