Sabtu, 13 November 2010

Menyeru manusia kepada Allah

Hai kawan-kawan.. Asyik hai kawan-kawan je kan. Oklah, sekarang hai orang lain jugak. Hai orang lain.. ^_~

Duh, pelik pulak bunyinya. Boleh ke nak hai orang lain. Siapa yang membaca blog penulis ini, dikira kawan-kawanlah. Takkan 'orang lain' pulakkan? Maka dengan itu, "hai kawan-kawan" jugaklah jawabnya.

kawan-kawan tahu tak kewajipan kita mengajak orang lain kepada ALLAH? hmm kalau tak tahu, sekarang dah tahu. Banyak tau dalil-dalil dan nas Al-Quran yang menunjukkan kepentingan menyeru manusia pada ALLAH.

Contohnya:

"Dan perangilah mereka itu sampai tiada lagi fitnah, dan agama hanya bagi Allah semata. Jika mereka berhenti, maka tidak ada lagi permusuhan, kecuali terhadap orang-orang yang zalim"
Al- Baqarah ayat 194

"dan hendaklah ada segolongan dari kamu yang menyeru kepada kebajikan dan menyuruh berbuat makruf dan mencegah dari yang mungkar dan mereka itulah orang-orang yang beruntung"
Ali-imran ayat 104

Haaa... banyak lagi. Ini cuma dua ayat sahaja.

Sebenarnya, penulis nak kongsi dengan kawan-kawan bahawasanya, proses menyeru manusia pada Allah bukanlah untuk "orang-orang lain" sahaja. Tapi untuk diri kita sendiri dan sahabat-sahabat seangkatan kita yang turut sama memahami tanggungjawab menyeru manusia pada ALLAH..

Maksunya apakah itu? Maksudnya, seruan kita bukan hanya untuk orang yang kita panggil MAD'U. Tetapi seruan kita termasuklah kepada orang yang bergelar DAE'I..

Hmm sapa cakap dae'i tak buat silap? Siapa cakap dae'i itu tahu segala benda? dae'i kan manusia juga.. hadola (aiseh duk beradoi pulop kat sini)

Sebelum membebel lebih jauh.. Adalah suka penulis ingatkan pada kawan-kawan pembaca sekalian dan diri penulis sendiri..


Dae'i itu KITA semualah. dan mad'u itu pun kita semua jugaklah. Ada masa, dae'i pun kena jadi mad'u jugak. Sama jugak dengan mad'u, ada masa mad'u pun kena jadi dae'i.. Tapi rasanya tak konfiuskan??

Maka dengan itu, walaupun dengan sahabat sendiri.. Jangan lupa tugas kita untuk mengajaknya bersama-sama kepada Allah. Bukan mengajak mereka pada diri kita. Semoga kita dipelihara Allah dari kesalahan sebegitu. AAAAMMIN

Tiada ulasan:

Entri terkenal