Selasa, 16 November 2010

Apa itu riya?

Riya itu perkataan ARAB. Ro-ya-alif-hamzah. Maksud senangnya adalah melakukan sesuatu bukan kerana Allah..

Ha, sebelum ini, penulis ingat ke riya itu melakukan sesuatu untuk menunjuk. Tapi rupanya “melakukan sesuatu untuk menunjuk” itu hanyalah salah satu dari cabang riya yang begitu luas.

Kita mesti kenal dosa supaya kita sedar untuk meninggalkannya. Kita mesti kenal pahala supaya kita tahu bila kita perlu lakukannya.

Kawan-kawan pernah tengok cerita hantu? Contohnya jeeper creepers. (Hehe betul ke ni?). Kan seram tengok dia makan jantung dan lidah orang (betul ke? –entah tak faham sangat cerita, tengok sekerat, dah menyampah sangat).

Kalau hantulah, macam-macam gambaran seram yang menakutkan supaya penonton ada “feel” gitu. Kan? Cuba kawan-kawan bayangkan, dosa kita, maksiat kita lebih dahsyat rupanya dari hantu-hantu yang ada tuh.

Hantu yang hodoh itu ok jugak sebab dia akan lari dan hilang jugak akhirnya. Tapi maksiat kita?? Jengjeng.. maksiat kita sentiasa melekat pada kita tau. Kita makan ke, kita mandi ke, kita masuk kelas ke, kita ke tempat kerja sekalipun.. Atau kita sedang duduk dipentas dihadapan khalayak ramai..

He, bayangkan, ada satu hantu berambut panjang, kusut masai, busuk, berdarah, baju tak salin sebulan asyik duduk je sebelah kita. Malah dia menjadi semakin besar dan tak kurus-kurus.. Lebih teruk lagi tak nak pergi pun. Asyik melekat je dengan kita.

Itu belum suruh bayang muka dia lagi. Cukuplah bayang macam tu kan? He seram tak sudah dah kot. Itulah perumpamaan dosa pada kita jika kita tidak bertaubat dan berazam untuk meninggalkannya. Laa?? Melalut dah ni. Patutnya nak cerita pasal riya. Tapi cerita perumpamaan dosa dalam hidup pulak..

Ok-ok, balik ke tajuk asal. Riya itu dosa jugak. Tapi lebih istimewa. Sebab apa? Sebab ia adalah hantu yang akan memakan kita.. Hehe.

Ha’a.. Macam tadi, dah cukup seram dah hantu itu ikut kita, tapi sekarang air liur dia meleleh pulak bila tengok kita. Macam nak NGAP je.. Ei takut ke tu. Itulah kita ni. Masa buat dosa tak takut sesiapa. BERANI mengalahkan pahlawan perang BADAR. Pahlawan perang badar itu takpelah berani, sesuailah sebab mereka nak mati syahid dan dapat pahala disisi Allah. Yang kita buat dosa berani jugak ni apa cerita kan.. (aiseh, ganas sangat ke?! Sori-sori. Masih belajar untuk mengurangkan ‘keganasan’).

Riya boleh memakan kita sebab apa? Sebab riya itu menyebabkan segala amal baik kita jadi lebih teruk dari sampah. Sampah pun ok lagi. Sebab ada sampah boleh recycle.kan? Mak oi, cik kak ni kenapa la menggunakan perumpamaan sampah pulak di blog yang penuh dengan bunga-bungaan ini?? Diulangi, sampah pun boleh diguna semula.

Tapi amal soleh dengan riya.. tidak boleh diguna semula.. HANCUSSS. Nak cakap berderai itu, adalah jugak sisa kan. Bukan hancur berderai. Hancur LESAP. Tak tahu pergi mana. Macam tak pernah buat. SIAP dapat dosa pulak tu. Bukan dosa sikit-sikit punya. Dosa bonus punya. Haduh-haduh. Kalau dapat pahala BONUS takpelah jugak.

Macam mana kita nak kenal riya? Kita jumpa dalam entri akan datang ok. Yang penting ingat, riya adalah melakukan sesuatu perbuatan bukan kerana Allah dan ia adalah SYIRIK TERSEMBUNYI. Benda yang SEMBUNYI ni kan bahaya.. Macam periuk api la kan.. Jalan-jalan tak perasan, tibe terpijak.. Tak pasal-pasal ilang kaki tangan..

Ok, selamat belajar semua. .

Tiada ulasan:

Entri terkenal