Rabu, 3 November 2010

Adoi sakitnya demam

Segala pujian hanya untuk Allah.
Segala pujian hanya untuk Allah.
Segala pujian hanya untuk Allah.
Segala pujian hanya untuk Allah

Hmm dah ulang lebih dari 3 kali.. Jikalah tidak sedar lagi.. Maka tidak bisalah saya berkata apa lagi.

Kawan-kawan semua sihat? Masih stabil kesihatan? Jika sudah demam, maka cepat-cepatlah ambil ubat. ubat itu sebagai ikhtiar untuk sembuh sebelum kita berserah diri pada Allah. Tidak lah betul aplikasi tawakkal, jika tiada usaha seiring dengan rasa menyerah diri pada Allah..

Bila sakit demam, kita jadi tak lalu makan. Betul tak? Kecuali la penyakit yang buat kita jadi makan lagi banyakkan.. Ade ke?? Ada la satu penyakit tu. Tapi penulis tak ingat apakah nama penyakit tersebut. haa pendek ceritanya, hampir semua penyakit menyebabkan kita jadi tidak lalu makan kecuali penyakit tu la..

Sudah lah badan kita lemah sebab sakit.. tak lalu makan pulak dah.. Lagi la jadi tak bermaya badan kita. sebab itu lah bila kita sakit.. orang akan paksa jugak kita makan. Kalau tidak boleh makan dalam kuantiti biasa, makan jugak sikit.. Yang penting kena makan..

Hmm macam tu jugak lah dengan roh kita. Bila roh kita sakit.. Ibadah jadi tak sedap lagi dah. Kan bahaya tuh..Solat rasa berat.. Zikir tak rasa pape. Baca Quran tak rasa nikmat. Belajar jadi beban.. Iyalah sebab roh kita sakit.. Maka semua ibadah pun tak lalu nak buat..

Nak tak nak, kena paksa diri buat jugaklah kan. Buat sampai roh kita jadi sihat balik.. Sampai kita rasa solat itu sangatlah BEST. zikir itu sangat membahagiakan. Baca Quran itu sangat nikmat dan belajar rupanya sungguh melapangkan dada..

Ok setakat itu dahulu untuk hari ini.. Selamat merasai kelazatan ibadah sesedap coklat. (oh kalau tak suka coklat tak tahulah penulis nak umpamakan dengan apa)..

Tiada ulasan:

Entri terkenal