Selasa, 30 November 2010

Ini la ceritanya

Sebelum penulis bercerita dengan SYOQnya.. hendaklah diingati, jika ada apa-apa tersalah, silalah betulkan penulis ye. Ok, jom kita enjoy cerita dibawah

Pada suatu hari selepas peperangan dengan Bani Mustaliq, tentera muslimin singgah sebentar disatu tempat.. Disini, Aisyah r.a telah keluar dari sekedupnya untuk membuang air kecil..

Sebelum menyambung cerita, mesti bagi kawan-kawan faham beberapa perkara dulu.. Adalah menjadi kebiasaan bagi Rasulullah, untuk membawa sesiapa dari kalangan isterinya untuk bersama-sama tentera muslimin.. menjadi jururawat buat yang tercedera. Ini adalah tugas biasa para mukminat dalam setiap peperangan..
nak dijadikan SEJARAH, pada waktu itu adalah giliran Aisyah binti Abu Bakr r.a.

Orait, sekarang berkenaan sekedup pulak. Sekedup ni, macam rumah kecik. (???!! aik faham tak? tetibe rasa susah pulak nak menggambarkan benda ni). Rumah kecik, diperbuat dari kain dan kayu, untuk letak Aisyah atas unta. Maksudnya, Aisyah bukanlah menunggang unta tu.. tapi, dia duduk dalam sekedup, atas unta semasa perjalanan. Bila berhenti, Aisyah tak perlu bersusah payah turun sebab sekedup itu akan diturunkan dan diletakkan atas tanah (pasir). Haa.. dah dapat gambarkan dah macam mana rupa sekedup??

Setelah selesai qadha hajat, dan kembali ke sekedupnya, barulah Aisyah sedar yang rantai beliau telah terjatuh di tempat Qadha hajat tadi. Maka Aisyah pun kembali semula ke tempat dia qadha hajat tadi untuk mengutip rantainya yang terjatuh itu. Aisyah sayang rantai tersebut kerana ia adalah rantai Khadijah binti Khuwailid.. (penulis tak ingat Rasulullah bagi atau Khadijah sendiri yang bagi)

Okay seperkara lagi nak kena jelaskan. Berjalan dipadang pasir zaman dulu, semestinyalah tiada hentian yang canthekk seperti yang ada kat PLUS tu kan.. Sudahlah takde hentian, pokok lagilah takde. kan padang pasir.. JAdi untuk mengqadha hajat.. Mesti pergi jauh.. Jauh sejauh mata memandang gitu. Kalo tak, tak khusyu la awak nak membuang (qadha hajat)..

Semasa Aisyah kembali semula untuk mengutip rantai tadi, tentera muslimin telah mengangkat sekedup kosong keatas unta dan meneruskan perjalanan untuk pulang ke Madinah..

Nak cakapnya, tentera muslimin tak perasan, yang Aisyah tiada dalam sekedup tersebut. Orang perempuan kan ringan je.. Jadi bila angkat sekedup yang agak berat tu, tak perasan ada 'orang' ke tidak.. 

Setelah mengutip rantainya yang tercicir tadi, Aisyah pun balik la ke sekedup dia.. Tapi.. Dah takde! Sebab tentera muslimin dah berangkat pulang ke Madinah.. Seketika, Aisyah ditemui oleh sahabat Nabi yang sedang memeriksa kawasan hentian itu.. Sahabat itu bernama Safwan.. Safwan binnnnnnnnnnnnnnnnnnn (alamak tak ingat pulak bin siapa) 

Kat sini pun kena terang sikit.. Kenapa sahabat Nabi ini boleh terjumpa Aisyah? Sebab, Safwan ditugaskan untuk memeriksa dan memastikan tiada 'apa-apa' yang tertinggal semasa tentera muslimin berhenti di kawasan tersebut.. Macam kita singgah kat mana-manalah kan, mestilah pastikan tempat itu ditinggalkan dalam keadaan baik sebagaimana sebelum kita singgah.. atau lebih bersih dari sebelum kita menggunakan sesuatu disitu..

Bila Safwan nampak Aisyah r.a termanggu seorang diri, Safwan pun pelawa lah Aisyah naik unta dia. LAgipun, Aisyah kan perempuan. Takkanlah nak biar Aisyah berjalan kaki dari tempat itu hingga ke Madinah, jauh tu.. Maka baliklah Aisyah dan Safwan ke Madinah..

Sebaik sahaja pulang Aisyah dan Safwan ke Madinah, tiba-tiba tersebar fitnah mengenai Aisyah dan Safwan.. Kononnya Aisyah dan Safwan dan melakukan 'sesuatu'.. Dahsyat fitnah ini tersebar.. Sehingga Aisyah jatuh sakit.. Siapa dalangnya? Abdullah bin Ubay! (tetiba rasa geram sangat kat Abdullah bin Ubay)

Kawan-kawan kenal tak siapa Abdullah bin Ubay ni? Dia adalah ketua Munafiqin Madinah. Munafiqin ni orang-orang yang pura-pura beriman pada Rasulullah.. tapi sebenarnya tidak.. Allah dah cerita hakikat mereka ini dalam surah satu surah KHAS untuk mereka AL-MUNAFIQUN (semoga Allah jauhkan kita dari mempunyai ciri-ciri dan sifat seperti mereka)..

Dah tak larat.. tapi ade lagi cerita sambungannya.. Jumpa esok pulak.. BAiii (Aik bai lagi?!) Assalamualaikummm ^_^

Tiada ulasan:

Entri terkenal