Jumaat, 30 Disember 2011

Tertipu dengan darjah dan tingkatan

Ah mereka itu darjah 6, sepatutnya lebih bersedia menghadapi UPSR.
Lainlah aku baru sahaja darjah 4.

Siapa sahaja boleh mengambil UPSR, asalkan cukup persediaan.
Dunia intelektual tanpa agama boleh menerima proses melangkau untuk terus naik..

Tapi, dunia sebenar..
Melangkau bermaksud memerlukan tenaga lebih.
Dan jika salah cara, kita akan tersungkur kerana kalut.

Mampukah kita melihat pemandangan sekitar jika kita hanya ditingkat 1? Boleh, tapi terbatas berbanding yang berada ditingkat 30.

Elokkah kita jika kita persoal orang yang sudah menaiki tangga lebih tinggi itu sebagai tidak "bekerja" ??

Benar, mereka mungkin kelihatan "berehat" kerana mereka sedang mengumpul tenaga untuk menggantikan tenaga yang sudah habis demi sampai ketangga yang kita lihat itu..

Ya tangga itu bukan untuk kita menilai kemuliaan. Tapi tangga itu mungkin boleh diibaratkan jumlah usaha yang kita lakukan untuk mencapai matlamat. Maka sangatlah sesuai dan lojik jika yang berada ditangga atas itu untuk melatih dan membantu yang berada ditangga bawah itu.. mengikut kemampuan masing-masing.

Jadi, kenyataan sangat jelas disini.
Bukan kerana dia ditangga atas itu, menjadi lebih mulia, tapi menunjukkan dia lebih bertanggungjawab untuk membantu yang berada ditangga bawah untuk sama-sama memanjat dan bergabung tenaga meneruskan perjalanan..

dan tidak mustahil momentum iman yang ada pada insan yang berada ditangga bawah itu membuatkan dia melangkah lebih laju dengan bantuan dan pengorbanan yang diatas.. [tetapi bukan dengan cara melangkau]

Oleh itu usahlah kita tertipu dengan tangga itu. Kerana ia hanyalah jalan untuk mencapai matlamat.. Dan nilai kita disisi Allah bukan kerana banyak atau sedikitnya usaha, tapi ikhlas atau tidak dalam melaburkan usaha-usaha itu.

dan sesungguhnya manusia tidak akan mampu menilai kualiti mulia itu. (ikhlas).

Tiada ulasan:

Entri terkenal