Khamis, 22 Disember 2011

Tertipu, ghurur

Aku membaca Al-Quran, tapi aku tidak meninggalkan mengumpat.
Aku mencari jalan membersihkan hati, tapi aku tidak mahu memaafkan orang.

Aku bersolat, tapi aku tidak menutup aurat.
Aku menutup aurat, tapi bergaul bebas lelaki perempuan.

Aku berpuasa, tapi aku mengutuk dan mengejek.
Aku berzikir dan bertahmid, tapi aku mengeji dan menghina.

Aku bersungguh-sungguh belajar, tapi aku tidak menghormati guru.
Aku menjaga hubungan sesama manusia, tapi aku abaikan solatku.

Aku bersolat, tapi aku bergaduh dengan semua orang.
Aku tidak mengumpat, tapi aku MALAS bertegur sapa dengan jiran.

Aku tidak mengeji dan mengejek, tapi aku bermasam muka dengan kawan-kawan.
Aku tidak menghina dan mengutuk, tapi aku sentiasa bersangka buruk.

Aku sentiasa solat malam, tapi aku tak pernah kesah apa jadi dengan dunia.
Aku rajin menghadiri majlis ilmu, tapi aku tak pernah kisah nasib ummat Islam.

Aku suka membantu orang, tapi aku tidak kisah fitnah yang berlaku bila aku mengabaikan tanggungjawabku.

Rupanya, Aku melakukan sebahagian tuntutan agama dan aku meninggalkan sebahagian yang lain.

Ya Allah, aku suka beramal tetapi aku telah tertipu dengan amalan-amalan ku yang belum tentu diterima olehMu..

Sesungguhnya, kita tidak akan masuk syurga kerana amalan-amalan baik yang berusaha bersungguh-sungguh melakukannya, tetapi kerana rahmat dan kasih sayang Allah.

Sabda Rasulullah s.a.w:
“Seseorang dari kalian tidak akan masuk syurga kerana amalnya, dia akan memasukinya kerana rahmat Allah.” Para sahabat bertanya: Dan termasuk Engkau juga wahai Rasulullah? Baginda bersabda: ”Ya, termasuk aku kecuali Allah telah menyelimutiku dengan rahmat-Nya.”
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Amal kita yang sedikit itu tidak akan mampu membuatkan kita masuk ke syurga.

Maka misi kita yang sebenar adalah meraih cinta Allah..

Tiada ulasan:

Entri terkenal