Khamis, 11 Disember 2008

AYAM belah TiGA !


Al-kisah benar yang dikongsi oleh seorang suri rumah pada penulis. Memang lucu habis. Tgh nak tulis ni pun rasa nak tergelak lagi.

Pada suatu hari dia ke pasar mahu membeli barang keperluan dapur untuk memasak. Sesampai di tempat ayam, suri rumah yang baru mendiri kan rumah tangga itu pun memesan ayam seekor kepada penjual. Kemudian penjual itu pun tanya lah dia. “Kak nak potong berapa ayam ni?”.. Haa part ni lah yang start klakar nya. Tak habis tulis lagi pun penulis dah tersengih-sengih lagi. Mengingatkan jawapan suri rumah tersebut pada penjual ayam. Nak tahu apa jawapan nya?

ni jawapan nya.. “Hmm belah(potong) tiga lah”. Hihihi. Tahu tak apa penjual ayam tu jawab? Ni jawapan penjual ayam tu.. “eh? Macam mana nak belah tiga ya?”. Dengan selamber nya suri rumah itu menjawab “owh? tak boleh ke? macam mana yang boleh?”. Penjual ayam itu keheranan lah dengan jawapan suri rumah itu dan berkata, “Biasanya, paling sikit orang potong ayam, belah empat. Kalau tiga tu, saya tak tahu nak potong ikut mana kak”. Kemudian suri rumah tu pun dengan tenang menjawab, “okay lah, kalau gitu, belah je empat”. Hahaha.

LUCU tak? Lerrr penat cerita, tak lucu ke pulak..

Faham ke tak? Sebenarnya, bila bli ayam, biasanya orang akan mintak belah 4, 8, 16 atau 32. Tak de orang mintak belah tiga macam suri rumah ni buat. Ayam tu kan simetri. maka mustahil lah untuk di belah dengan nombor ganjil. (Kalau tak faham jugak, itu tanda-tanda tak pernah siang ayam).

Sebab tu lah penjual ayam tu pelik bila suri rumah tu mintak belah tiga. Dah lama cerita ni di ceritakan oleh suri rumah itu pada penulis. Tapi sampai sekarang (kalau lalu kat pasar atau terkenang cerita ni), mesti rasa tersenyum sorang-sorang. Lucu sungguh..

Kisah ini hanya lah secebis dah berlambak kisah manusia yang hidup atas dunia ini..Tahu tak apa pengajaran nya?? Haaa, rajin-rajin lah g pasar. Saja je kongsi cerita ni dengan kengkawan. Untuk apa? Pergi pasar ini adalah salah satu ilmu kehidupan. Nak tak nak kita mmg kena jugak g pasar suatu hari nanti. Kaya macam mana pun, bulih makan kat kedai makan, tapi bila datang musim raya, mane de kedai makan yang bukak. Lagi-lagi lah pagi raya.. So, kenalah jugak belajar masak dan nak masak kenalah ada barang dari pasar..

Beramal kena ada ilmu, kalau beramal tak de ilmu nanti sesat.. Kalau beli ayam macam kat atas tadi tak pelah. Silap gitu takpa, sbb dan-dan (dengan segera) bulih di betulkan. Pastu bulih jadi pengalaman manis pulak tu. Tapi kalau dalam perkahwinan?(aiks? tetiba perkahwinan? hmm sbb cerita g pasar ni sinonim dengan suri rumah -kan orang yang dah kawin- walaupun yang g pasar tu tak semestinya suri rumah semata). tersalah mendidik anak-anak??..~eh dah terlebih tulis ni~. Haaa fikir-fikir lah..

Kalau beramal tak de ilmu sesat, kalau ada ilmu tak amal pun macam orang sesat..

Kalau sesat, cari ilmu dapat lah pulang kepangkal jalan..

Ilmu itu penting.. Tapi taufiq dan hidayah Allah lagi penting..

Tiada ulasan:

Entri terkenal