Rabu, 10 Disember 2008

Lencongan 3

Lencong cakap dan tulis, kita bulih sedar, tu pun ikut keadaan. Kekadang lambat jugak nak sedar. Kalau melencong dalam hidup, susah ooo nak sedar. Sebab melencong dalam hidup ni hanya boleh di sedari dengan ilmu atau pabila ada orang beritahu dan yang paling penting sekali ‘taufiq dan hidayah’ Allah. Ingat semua orang nak beritahu kita ke kalau kita melencong dalam hidup? Hmm, jangan haraplah.. Ada setengah orang lagi best tgk kita ‘melencong’. Siap bagi galakan pulak tu.. Nak tahu cane? Ni nak bagi contoh sikit:

Kata lah kita ni suka tengok ceritera-ceritera, sekali tgk pulak, macam tak ingat akhirat dah. kawan kita pun datang.. dia pun cakap “eh? tgk crita ni? crita ni best.. tapi ada satu lagi cerita, lagiiii best..nak tgk, sy ade cd nya”

(ni ayat reka sendiri je nih. tak de mengajuk sapa-sapa punya ayat). Tahuu kengkawan tak de nyerr sikap camni. Insya Allah, kengkawan yang baca blog penulis ni baik-baik belaka..

satu lagi situasi ‘melencong’ dari jalan lurus:

Sekarang dah masuk waktu solat, tapi letih lah, baru je balik kelas ni (tak pun baru je balik kerja). Nak tidor puluh(10) minit jerr. Letih sangat ni. Dengan ‘bertimbang rasa’ nya rumet, ke housemate pun kata “takpelah, tidor-tidor, nanti sy kejut awak”. Sapa yang bulih jamin anda bangun kembali setelah ‘tidor sepuluh minit jerr’ tu? kalau tidor trusss cane?

satu lagi:

Eh? kenapa kluar ke beranda tak pakai tudung tu? (kawasan beranda rumah itu dapat dilihat dengan jelas oleh orang luar rumah). Ala, tak pe lah, bukan nya ade orang nak tengok pun. ~lencongan telah berlaku~ kerana memandang remeh perintah Allah kepada wanita supaya menutup aurat.

nak contoh lain?:

dah tak larat lah nak kasi contoh.. Pendek cerita nya (walaupun dah panjang berela-ela), apa kita buat dalam hidup ni, jangan melencong. Pasti kan kita jelas dengan matlamat dan tujuan kita melakukan sesuatu perkara. Misalnya, nak makan, minum, bercakap, menulis, belajar, berkawan, tidur, bermain dan macam-macam lagilah. Kejelasan matlamat dan tujuan akan membantu untuk kita ‘keep on track’ dan tidak melencong.

ingat-ingat-ingat-ingat-ingat-ingat-ingat.

Lupa? cepat-cepat ingat kan diri.. Kalau dah ingat tapi susah sangat nak kembali dari lencongan, mintak lah doa dengan Allah supaya kita kuat dan tidak tersungkur depan tuntutan hawa nafsu dan syaitan..

Yang penting usaha-usaha-usaha-usaha-usaha.. dan jangan menyerah kalah.

Ingat Allah banyak-banyak.. Nanti Allah ingat kita banyak jugak.


“Tunjukilah kami jalan yang lurus”

Al-fatihah: 6

Tiada ulasan:

Entri terkenal