Ahad, 14 Disember 2008

Panggilan ibu & ALLAH 3

Kalau solat wajib pun dah berat dan malas nak solat, apalagi amal ibadah lain yang sunat-sunat tu.. Ni bukan nak ngate sape-sape. Peringatan untuk diri sendiri jugak.. Kalau malas nak solat, agak-agak tercapai ke objektif kita diciptakan oleh ALLAH? Ye lah, kadang-kadang bila tanya kengkawan fasal matlamat hidup, ada yang akan jawab “kita masing-masing ada matlamat hidup dan kepuasan yang berbeza”. Aik? sejak bila pulak matlamat hidup kita berbeza ni?? kan dah jelas Allah beritahu dalam Quran matlamat hidup kita..

Tahu tak, bila kita ada rasa berat untuk solat wajib, itu tanda-tanda ada titik hitam dalam hati kita.. Titik hitam takkan datang secara automatik. Ia adalah hasil dari pelaburan dosa kita. Banyak titik hitam, malas nak solat. Bila malas nak solat, segala kesan baik solat takkan melekat pada kita. Solat itu mencegah perkara keji dan munkar. Bila tak lekat kesan ni, maksudnya? Hmm perkara keji dan mungkar tu lah yang melekat di badan kita.. Suka tak badan kita melekat peluh dan segala debu-debu? Sapa suka kan?.. Macam tu lah juga perkara keji dan mungkar ni. Ia ‘membusukkan’ badan dan hati kita.

Ada satu lagi persoalan. Solat awal waktu dah solat dah, tapi perkara keji dan mungkar pun buat jugak. Sama naik. Macam mana tu? Kata solat itu mencegah perkara keji dan mungkar? Hmm, solat yang mencegah perkara keji dan mungkar adalah solat yang sebenar-benar solat. Solat yang hati nya menyertai pergerakan solat itu..

Susah oo nak menghadir kan hati dalam solat. Nak-nak time ‘kena fikir macam-macam’. Masa solat lah nak dapat segala idea. tu setan la tu..

Hmm dah panjang sangat lari dari topik.. Inti pati yag nak dikongsi dengan kengkawan kali ni adalah: Solat lah di awal waktu, memang susah, tapi bukan lah mustahil. Kerana CINTA yang BUTA kita sanggup lakukan apa saja. Ini kan pula CINTA yang CELIK dan BENAR, dah tentulah lebih dari sanggup untuk kita melakukan PERINTAHNYA..

Maka apakah kaitan panggilan ibu, panggilan Allah dan panggilan ke mesyuarat? kaitan nya hanya lah begini. Pabila anda di panggil ke mesyuarat, bersungguh anda menghadirkan diri dan bersiap utk menghadapinya. Jika ibu yang di anggap paling banyak jasa kepada kita atas dunia ini memanggil kita maka kita kenalah menyahutnya. Jika panggilan itu adalah utk Allah atau Allah yang memanggil kita, adalah sangat-sangat lah perlu utk kita menyahut panggilan Allah dengan segera..SEGERA.. Malu lerr dengan Allah jika kita segera menyahut panggilan ibu dan panggilan mesyuarat tapi LENGAH menyahut panggilan azan utk bersolat..

Renunglah sejenak, selama ini panggilan siapa kah yang kita utama kan dalam hidup kita?? Mesyuarat?? ibu?? atau Allah?

Tiada ulasan:

Entri terkenal