Selasa, 30 Disember 2008

Eh sama?! 2

Itu baru fasal nama.. Cuba pulak kalau sama dalam hal-hal lain? Kekadang kita ni tidak suka dikatakan sama dengan orang lain.. Betul tak? Nanti tidak ori lah kan? Contoh nya bila ada orang pakai baju sebijik macam kita, kita mula lah pandang semacam dengan orang tu. Contoh jer ni, kekadang tu bila nampak sama je dengan orang, cepat je kita nak tukar supaya kita jadi ‘unik’ semula.. Yea lah takut hilang ke unik kan diri sendiri (misalnya lah).. eh kalau terkena batang hidung sesapa maaf lah ek.. ini perkara biasa terjadi pada manusia. Dan kalau tak de kena mengena dengan sesiapa buat apa penulis tulis, jadi tak berfaedah la pulak nanti.. uiks, lencong pulak dah.

Sebenar nya penulis nak beritahu kengkawan, sama dalam perkara yang baik-baik tidak mengapa, orait saja.. Sama dalam perkara yang tidak baik dan maksiat itu yang tidak boleh nyerrr. Nampak? Perkara yang nak di jelaskan pada kengkawan adalah..

  1. Kalau orang itu sama dengan kita dalam hal yang baik-baik, samada sebab dia tiru kita atau memang kebetulan sama.. Maka tak perlu lah kita bimbang hilang ke unik kan diri sendiri.. (lainlah kalau persamaan itu akan menjejaskan maruah atau agama kita). Sebab, bila kita baik, orang tiru, kita pun dapat saham pahala, kalau kebetulan pulak, ia boleh menjadi kekuatan kepada kita untuk terus menjadi baik dan lebih lagi..
  2. Kalau orang itu sama dengan kita dalam hal yang buruks dan tidak elok, sebab kebetulan, maka adalah baik jika kita ubah saja yang tak elok itu supaya tidak sama dengan dia dan boleh ajak dia sama-sama berubah dengan kita...
  3. Dan Kalau orang itu sama dengan kita dalam hal yang buruks dan tak elok, sebab dia meniru kita.. HAMPEH sungguh lah kita.. Sebab kita jadi orang yang melaksanakan amar mungkar..(mengajak kepada perkara mungkar).. Kalau jadi gini, kita memang WAJiB ubah diri sendiri dan ajak orang yang dah meniru kita itu supaya kembali kepangkal jalan..
Bersambung

Tiada ulasan:

Entri terkenal