Jumaat, 12 Disember 2008

Panggilan ibu & ALLAH 1

~sebenarnya dah lama karang entri ni. tapi tak berani nak masukkan dalam blog sebab takut tak terdaya menghadapi ayat Allah “apakah Kami akan biarkan kamu tidak di uji, jika kamu mengatakan kamu beriman?”. Setelah memikirkan, baik buruk nya kepada diri dan masyarakat, rasa nya penulis perlu mengeluarkan karangan penulis ini. Semoga ia bermanfaat untuk kita semua dan tidak di pandang sebelah mata atau sia-sia oleh Allah~

Hallooo.. Selamat pagi kengkawan. Dah solat subuh? Berjamaah tak hari ni? Owh? siap g azan kat masjid? Bagus nyerrr. Sejuukkk hati ada kawan macam ni. Tugas panggil orang solat ni kan tugas mulia..

Pengalaman penulis masa azan dilaungkan oleh adik sendiri di masjid, mmg sangat mengharu kan. Cemburu pun ada. Yea lah, bukan aje pahala solat sendiri dia dapat, tapi pahala panggil orang lain solat pun dia dapat..

Okay. Nak tukar fokus sikit. Biasanya, dalam banyak-banyak azan sehari, waktu mana kita jarang dengar? Hmm, solat subuh eh? Tak yah nak nyorok pulak. Macam lah penulis tak tahu. Nak-nak pulak, malam tadi sibuk dengan meeting dan assignment. Lagi lah tak dengar azan subuh keesokkan nya (maksudnya, bangun solat lambat lahh).. Ni crita fasal azan.

Ni nak crita fasal meting pulak. Kalau ada orang panggil kita g meeting, biasanya kita akan diberitahu masa dan tempat. Kadang-kadang agenda meeting pun orang dah beritahu kita. Kita pun berusaha lah utk menepati masa, supaya kita tidak terlambat g meeting. Nanti kalau lambat, takut kita tertinggal maklumat atau orang dalam meeting marah kita sebab dah ganggu perjalanan meeting. Betul tak?

Next, kalau mak kita panggil pulak. Kengkawan tahu tak, bila mak kita panggil kita, kita WAJiB jawab panggilan itu, kecuali kita tengah solat wajib. Dengan perkataan lain, dalam solat sunat pun kita kena jawab panggilan ibu. Hanya pabila kita solat subuh, zuhur, asar, maghrib dan Isya’ sahaja yang kita di benar kan untuk mengabaikan panggilan ibu.

SO, apa kah kaitan di antara, azan, panggilan ke mesyuarat dan panggilan ibu?

Azan, adalah panggilan untuk bertemu Allah..

Mesyuarat adalah panggilan utk kita berbincang dan mengurus kerja

Panggilan ibu, adalah panggilan ibu lahh..

Kaitannya akan di beritahu dalam entri seterusnya.. Selamat bersabar dan istiqamah..



Tiada ulasan:

Entri terkenal