Jumaat, 12 Disember 2008

MENG-HARGAi

Entri ini ditulis untuk seseorang yang suka menghargai orang lain. Jika kengkawan suka menghargai orang sekeliling, silalah teruskan bacaan. Jika sebaliknya pun bulih baca jugak. Tapi tak dapat lah nak ‘menjiwai’ penulisan penulis ni. Sebab ia untuk orang yang pernah menghargai dan suka menghargai orang..

Menghargai itu adalah sikap yang baik.. Orang yang hidup di sekeliling kita pun suka jika kita bijak menghargai orang. Betul tak? Kita pun bahagia bila orang lain tersenyum membalas penghargaan kita (Biarpun penghargaan kita itu hanya di balas dengan satu senyuman). Kan? btul kan?? Bukan saja cara orang membalas penghargaan itu pelbagai, cara kita menghargai orang pun banyak selain dari sebab menghargai.

Yang penulis nak kongsi dengan kengkawan adalah semua yang tidak berkaitan dengan yang penulis dah senarai di atas.. iaitu perkara yang perlu kita ingati semasa kita melakukan penghargaan kepada seseorang terutamanya manusia dan apa saja makhluq Allah..

Apa yang kita perlu ingat?? Siapakah sebenarnya yang memberi perasaan kepada kita untuk menghargai dan siapakah yang membuka jalan kepada seseorang itu supaya melakukan sesuatu yang kita rasa sangat berharga sehingga ia perlu di hargai oleh kita.. (Ini lah yang perlu kita ingat, bila kita rasa sangat-sangat menghargai seseorang)..

JAWAPANNYA: ALLAH.. setuju tak? aiseh..takkan tak setuju pulaks kan..

Okay tak setakat tu? Apakah kesimpulan nya? Menghargai itu suatu sikap yang bagus, tapi ia adalah jadi lebih indah jika dihiasi dengan ‘ingatan’ di atas.

Dan jangan lupa.. PENGHARGAAN yang paling berbaloi adalah penghargaan kepada Allah kerana DIA telah memberikan seseorang yang mampu utk menghargai, selain, mempertemukan kita dengan orang yang menyebabkan kita rasa ‘dia’ itu perlu di hargai..

Terima Kasih kerana menghargai dan mengajar penulis untuk menghargai..

(penulis ni dulu tak pandai menghargai.. tapi penulis belajar menghargai dari seorang sahabat penulis yang sangat sabar dengan ‘sikap semulajadi’ penulis.. akhirnya sikap sabar sahabat tersebut telah menjadi jalan yang menyebabkan penulis berazam utk berubah ~but it is not an easy job to be done~)

Ingat tauuu.. sebaik-baik penghargaan adalah kepada Allah..bye..

Tiada ulasan:

Entri terkenal