Selasa, 23 Disember 2008

SiBUKS dan Bosan 5

Dengan itu tiga sebab pertama (kenapa kita jadi bosan) dalam senarai sudah di ‘selesai’ kan.

Iaitu: Bila perlu melakukan sesuatu secara berulang, ketahuilah sebabnya, pelbagai kan cara melaksanakannya, ingatlah ganjaran yang telah dijanjikan Allah pada kita.. SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK SEKALI-KALI MENYALAHI JANJI Nya.

Oleh itu kengkawan, marilah kita sama-sama jangan rasa bosan solat, puasa sunat, bangun malam, ajak orang buat benda baik, cegah orang buat benda mungkar dsb nya...

Bila takde kerja sangat nak buat tu.. sebenarnya bukan takde kerja nak buat.. tapi kita sendiri yang malas nak fikir apa kerja yang sepatutnya kita buat. Penyelesaian untuk ini mudah sahaja

“Kewajipan -Tanggungjawab- lebih banyak dari masa yang kita ada”

(Hassan Al-Banna, Pengasas Ikhwan Muslimin)

DAN JADILAH ORANG RAJIN..

‘Tak memahami mengapa kerja itu perlu dilakukan’ tu pulak sudah di jawab dalam entri-entri sebelum secara tidak lansung..

Seterusnya, kalau bosan di jadikan hobii, syaitan pun tak layak dijadikan sahabat kita.. Maksudnya, syaitan pun tak bosan menghasut dan menyesatkan kita.. Kita akan jadi lebih teruk dari syaitan kalau kita jadi ‘pembosan’.

Mahu jadi orang sibuk atau orang bosan?? Hmm pilih lah sendiri.. Kita memang diciptakan atas dunia ini supaya memilih antara dua jalan..

BEriMAN atau KUFUR..

beramal solih atau melakukan maksiat,

gembira atau sedih,

amanah atau khianat

sibuk atau bosan...

YA.. pilih-pilih.. sila-sila.. kehidupan yang macam mana kita mahu.. Penulis hanya membantu kengkawan untuk memilih, diri kita masing-masing lah yang menentukan pilihan dan membuat keputusan..

Semoga Allah memberi taufiq dan hidayah Nya semasa kita membuat pilihan.

Tiada ulasan:

Entri terkenal