Isnin, 15 Disember 2008

Gotong Royong buat jahat

Dah khatam baca quran tahun ni??? Kalau tak khatam cepat-cepatlah khatam.. tapi pastikan kengkawan baca dengan tajwid yang betul dan memahami makna kalimah-kalimah yang terkandung di dalamnya..

Ni penulis nak bercerita tentang ayat Quran dari surah Maidah ayat 2. Fasal tolong-menolong atau gotong royong. Kan ada peribahasa Melayu ‘yang berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing’. Ni kira praktikal pemahaman tolong-menolong lah. Yang penulis nak highlight adalah TOLONG-MENOLONG DALAM PERKARA KEBAIKAN dan JANGAN TOLONG-MENOLONG DALAM PERKARA BURUK dan MAKSIAT.

“..Dan tolong menolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan dan takwa dan jangan lah kamu tolong-menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan..”

Al-Maidah: 2

Biasa tak melalui satu situasi yang mana kengkawan akan diberi ‘nasihat’ oleh kengkawan yang lain dengan ayat “tolong la cover dia”..?? Pernah tak? kalau tak pernah diberi ‘nasihat’ macam gini pun, kengkawan mesti pernah dengar orang cakap ayat gini kan?

Kalau ikut pengalaman penulis, ayat ni biasanya di gunakan untuk mengajak orang lain ‘cover’ seseorang yang telah berbuat kesalahan.. Faham tak?? Hmm contoh senang macam nilah,

“Pada suatu hari Si fulanah A telah berpakat dengan B utk merosakkan majlis si Fulanah C. Tetapi rancangan mereka di ketahui oleh Si fulanah D (tanpa di ketahui bahawa Si D ini sudah mengetahui rancangan A dan B). Setelah mangsa (Si C) mengetahui majlis nya di rosakkan oleh si A dan B, si C pun bertanya pada Si D untuk penjelasan kerana merasakan Si D mungkin mengetahui rancangan si A dan B. Walau bagaimanapun, si D hanya mendiamkan diri serta memberi isyarat kepada si C, seolah-olah si A dan B itu tidak bersalah..”

Faham tak cerita ni?Banyak sangat huruf eh? Hmm nanti penulis fikir contoh lain..

Tiada ulasan:

Entri terkenal