Selasa, 16 Disember 2008

Gotong royong buat jahat 2

Hmm.. contoh satu lagi,

ni kisah kanak-kanak dewasa, awal zaman 2000.

“Pada suatu hari dua orang kawan baik telah melakukan sesuatu yang melanggar peraturan sekolah. Perbuatan mereka di saksikan oleh seorang lagi rakan sekolah mereka yang juga kawan baik kedua-dua sahabat tadi (Maksudnya, dia menyimpan banyak ‘rahsia’ penting). Malang sekali bagi kedua kawan baik itu kerana guru sekolah mereka juga berada di tempat yang sama dan menyaksikan perlakuan kedua kawan baik (yang melanggar peraturan sekolah itu). Akhirnya, dua kawan baik itu di tangkap. Manakala rakan yang ketiga pula hanya dipanggil mengadap keesokkan hari di bilik guru disiplin. Apabila di soal siasat, rakan yang ketiga ini tidak menjawab walaupun sepatah kata.. Akhirnya, pelajar tersebut berjaya keluar dari bilik guru disiplin tanpa membocor kan sedikit rahsia pun mengenai dua kawan baik nya. Dia menarik nafas kelegaan..”

Haa.. rasanya contoh kedua ni lagi mudah kengkawan nak faham kan? Nampak tak? Apa yang penulis nak cerita adalah, bagaimana bersungguh nya, kawan yang ketiga itu, ‘membantu’ menyimpan rahsia kedua kawan baik nya supaya tidak bocor kepada guru disiplin. Walhal bukan dia tidak tahu apa yang kawan dia buat itu salah dan berdosa...

Apakah kepentingan cerita kedua cerita di atas dengan ayat 2 surah maidah? Cerita ni Cuma nak bagi kengkawan jelas, apa itu maksud ‘bertolong-tolong dalam perkara dosa dan maksiat’..

Ayat Quran ini jelas menunjukan pada kita betapa TIDAK boleh nya kita membantu dan menolong orang yang berbuat dosa dan maksiat. Membantu orang yang berbuat maksiat ni maksudnya, kita menggalakkan lagi dia berbuat maksiat sama ada secara lansung seperti:

1. takpa, dating sekali skala ok.. jangan terlalu kerap itu kurang ok

2. tengok tu.. ada perempuan cantik.. baju dia fuh... sungguh seksi sekali

3. Weh, laki tu hensem lah.. cuba tengok betul-betul.. eh? yeke ? tak nampak hensem pun? hensem lah.. tgk betul-betul

4. Eh, awak tak sakit hati ke dengan dia? tah hapa-hapa perangai dia, nyampah aku..

Dan macam-macam gaya lagi lah. yang di bawah ni pulak, adalah tolong-menolong dalam perkara maksiat, dosa dan permusuhan secara tidak langsung:

1. Nampak orang buat maksiat, tidak berupaya mencegah walaupun dengan hati.. Maksudnya.. ridha lah.. contoh

i) nak buat cane, dia memang gitu.. biarlahh.. let him be himself

ii) apa aku nak kesah, dia orang kafir.. dia nak pakai apa suka hati dia lah

iii) eh cam bes je buat macam gitu? nanti aku nak try buat sekali

iv) aku ni sapa lah sangat nak benci-benci maksiat orang, macamlah aku ni tak de dosa..

2. Siap ‘cover’ line gitu.. supaya temberang dan dosa itu tidak pecah..

3. Ternampak orang buat dosa dan maksiat.. tapi buat buat tak nampak jerrr.. macam orang buta gitu.

4. Lansung tiada usaha untuk menghalang perkembangan aktiviti maksiat dan dosa, walaupun diri sendiri tak buat perkara tersebut..

5. Tidak membantu orang yang melakukan amar maruf nahi mungkar kerana merasakan diri tidak layak membantu atau melakukan..

Ada banyak lagi contoh lain, ni kasi sikit je sebab penulis yakin kengkawan semua bulih mendapatkan contoh-contoh lain dari sumber-sumber yang lain..

Tiada ulasan:

Entri terkenal