Sabtu, 13 Disember 2008

Panggilan ibu & ALLAH 2

Kerja, ibu dan Allah yang mana lebih UTAMA? Semua nya utama. tapi yang mana LEBIH UTAMA?? Haaa.. tau dah. takkan lah kengkawan nak jawab selain dari ALLAH pulak kan?. Mesti lah yang utama itu Allah.

Halloo, Allah kasi kita nyawa, Allah kasi kita kehidupan, Allah kasi kita ‘pekerjaan’, Allah kasi kita hidup yang bahagia, Allah kasi kita ibu yang mengandungkan, bila buat salah, Allah sanggup ampun kan. Dah lah Allah dah bagi macam-macam nikmat pada kita, pastu bulih maaf kan kita pulak bila kita buat salah. Kita nak cakap benda lain lebih utama dari Allah? Huh, memang dahsyat lah kamu, jika ada perkara lain yang lebih utama dari Allah.

Maka dengan itu, bila ada panggilan utk kita bertemu dengan Allah, patut kah kita lengahkan??? Maksud panggilan bertemu Allah kat sini ialah solat. (Kalau nak mati -panggilan bertemu Allah jugak- tu dah tak de pilihan. Tak boleh nak tangguh dah). Nak lengahkan solat?? Tak usah lah di jawab soalan ini, kerana ia bukan untuk dijawab. Cuma pencetus muhasabah sahaja..

Sebelum menyambung, marilah penulis ‘heret’ kengkawan dengan satu lagi soalan. Kalau ada orang panggil kita dari jauh, dan kita dengar sayup-sayup(antara dengar dan tak dengar), tentu kita akan pusing. betul tak?? Lebih-lebih lagi suara panggilan itu sangat kita kenali.. dan kalau kita dengar panggilan sayup-sayup, tapi suara itu adalah suara tak dikenali atau datang dari orang yang kita memang ‘bengang dan malas nak layan’, sah-sah kita buat pekak badak jerr. Yea tak?? eleh jangan nak mohonglahh.. Satu lagi, kalau orang panggil kita punyerr lah kuat tapi kita buat tak tahu jerr, mestilah ada yang tak kena..betul tak?? Hmm btul la tu. Tak yah fikir-fikir dah. Takut bocor rahsia la tu..

Ni lah umpamanya kalau kita dengar azan tapi buat ‘dek’ jerr (buat tak tahu saja). Mentang-mentang tengah khusyuk buat keje (tidor terutamanya), takpalah siapkan kerja(di baca: tidor) dulu pastu baru solat.. HAi kengkawan, siapakah yang akan menjamin kita masih hidup selepas selesai kerja tidor kita itu?? (tak kesah lah kerja lain pun, sama jugak).

Ooo.. kalau gofren(girlfriend) mesej, cepat je balas. Takpun, kalau lelaki hensem kasi mesej, kemain bersungguh-sungguh reply mesej dia. Tapi bila azan berkumandang, kemain liat nak bangun solat.. Hmm apa nak jadi dengan hidup kita kalau kita bersikap macam ni? Allah dah cakap..

“Tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada-Ku”
Az-Dzariyat: 56

Ada lagi sambungan nya.. esok pulak..
Sikit-sikit supaya bulih serap dan amal..

Tiada ulasan:

Entri terkenal