Khamis, 18 Disember 2008

Gotong royong buat jahat 4

Setelah secara terang dan jelas Allah menyuruh kita jangan tolong menolong dalam perkara dosa dan maksiat, Allah suruh pulak dengan terang dan jelas supaya kita tolong-menolong dalam perkara baik dan pahala.. haa Allah ni memang adil.. Tak kasi kita buat yang tak elok, dan perintah kan kita buat perkara elok dan mesti tolong-menolong.

Yea lah, kita ni bukan tak tahu tapi kekadang buat nakal.. Dah tengok orang tu rajin baca Quran, g buat sembang dgn dia. Bila orang rajin g masjid, kita asyik ngusik dia. Kekadang tu, bila ada orang jadi sopan pun sibuk nak gosip dia (sebab biasanya dia tu tak lah kontrol camgitu).

Patutnya kita ni, bila tgk kawan kita bersemangat nak jadi orang solih, kita pun kenalah bagi sokongan. Sekurang-kurangnya, kita ni tak membantutkan dia untuk terus mengerjakan amal solih tersebut.. Itu sekurang-kurang nya.. Macam mana sebaik-baik nya?? Sebaik-baik nya, kita bersama-sama seiring lah dengan dia untuk melaksanakan amal solih. Kan ayat Quran ade cakap “berlumbalah kamu dalam perkara kebaikan”. Nampak?? Bukan saja tolong-menolong dalam perkara kebaikan tetapi juga mesti berlumba-lumba utk melakukan kebaikan.

Ini tidak, kita manusia yang selalu terlupa ni selalu je berlumba loyar buruk (loyar buruk sapa paling best), lumba ngusik, lawan tengok-menengok, sapa paling lama ngadap komputer (buat apa? entah lah.. macam-macam.. kalau berfaedah utk akhirat okay lah jugak).. Ada lagi perlumbaan lain? Haaa ada, budaya paling ni, nak jadi paling tinggi lah, paling panjang lah, paling tualah, paling banyak makan lah, dan segala macam paling lagi.. Ni pesen mana berlumba pun penulis tak fahamlah.. entah apa lah yang dia nak dapat di akhirat kalau berlumba benda-benda gini..

Laaa.. baru perasan, melencong lagi.. eh? mane de lencong.. tengah hurai kan fasal tolong-menolong dalam perkara kebaikan.. Okay sambung balik. Bila kita tengok kawan kita nak buat benda baik dan solih tapi tak de kekuatan, kita lah kena bantu dia.. Jadikan dia itu bersungguh-sungguh dan serius nak buat, walaupun asal nya main-main je.

Contoh lain tolong-menolong dalam perkara baik dan pahala adalah:

1) Mengejutkan orang bangun solat.. tak kira lah solat apa pun.. solat malam ke solat wajib..

2) Menggalakkan orang bersedekah

3) Melakukan amar maaruf nahi mungkar

dan banyak lagi.. Apa saja bantuan yang menyebabkan seseorang beramal solih dan meninggal kan perkara mungkar.

Jom sama-sama buat baik dan tinggal benda mungkar..

Tiada ulasan:

Entri terkenal