Sabtu, 27 Disember 2008

Eh sama?!

“ Macam mana ya saya nak jadi lain dari yang lain? Susah jugak nak buat trademark sendiri nihh.. Fikir punya fikir akhirnya dapat lah satu idea. Bila dah buat tengok-tengok ada orang buat sama cam kita buat. SEBiJiK pulak tu..”

Pernah tak mengalami pengalaman seperti begini? Kita jadi sama dengan orang lain? Tak kesah sama dari segi fizikal, penampilan, personaliti, gaya percakapan, kebolehan, tumpuan, nama, asal, keturunan dan pelbagai lagi..

Kita boleh jadi sama tapi tak serupa dengan orang lain hanya di sebab kan oleh dua perkara:

  1. Memang kebetulan sama..
  2. Kita meniru atau orang itu yang meniru kita..

Ada punca lain?? rasa cam tak de dah. Bagaimana kah perasaan kawan-kawan bila jumpa orang yang sama dengan anda semua?.. Okaylah penulis terasa seperti ingin berkongsi cerita dengan kengkawan fasal ni. Zaman penulis sekolah dulu, penulis selalu mengikuti program-program peringkat nasional. Jadi penulis berpeluang untuk berjumpa ramai orang dari macam-macam negeri, daerah dan tempat. Memang seronok jumpa ramai kenalan ni.

Penulis dapat belajar macam-macam, tak kira lah ilmu dunia atau akhirat.. Eh melalut pulaks. Sambung balik. Dalam ramai-ramai manusia dari seluruh negara tu (yang penulis jumpa tiap-tiap tahun tu), mesti ada kenalan baru yang bernama sama dengan penulis. Tahu tak, bukan satu tapi lebih dari lima orang. Semua nya datang dari negeri yang berbeza.. yang lagi menarik tu, kesemua mereka berumur sama dengan penulis kecuali seorang.. Itu zaman dulu.. Zaman sekarang pulak penulis ramai sungguh orang yang memiliki nama sama dengan penulis.. Apa perasaan penulis jumpa ramai sangat orang yang sama tapi tak serupa ni?? –penulis tak nak beritahu kengkawan- nanti di hujung penulisan ni baru penulis bercadang nak beritahu..

Tiada ulasan:

Entri terkenal